Thursday, March 13, 2014

התקופה השחורה



כורסת הצמיגים של ניר אוחיון, אמן אוטודידקט, היא אייקון מוכר ברשת, בנושא עיצוב וסביבה. הכיסא הראשון נולד ב-2004, לטובת הצגה בתערוכה 99.99. מיד לאחריה צלל אוחיון לתוך "התקופה השחורה" שלו. הוא מיחדש פנימיות לדעת. בתחילה אלו היו רהיטים: כיסאות, כורסאות, ספסלים וכו'. הוא השתמש בטכניקה של מתיחת החומר על קונטרוקציה, וניפוח. לאחר מכן, עשה מעבר לעבודות שטוחות יותר, ללא הקונסטרוקציה, כמו למשל עבודות החרקים שהציג בתערוכה "מגדיר חרקים" ב-2010, במוזיאון אשדוד.


הכורסא המפורסמת - מיחדוש פנימיות
מתיחת החומר על קונסטרוקציה וניפוח

ספסל למנוחה במרכז לחינוך סביבתי בחיריה





מתוך התערוכה "מגדיר חרקים", 2010 , שהתקיימה בגלריה הירוקה באשדוד




לאחרונה, עבר אוחיון ל"תקופה צבעונית" יותר. הוא ממחדש בדים ישנים - ממוחזרים, באותה טכניקה של גזירה ומתיחה. משרבט תחילה סקיצה כנקודת מוצא, ולאחר מכן זורם בצורה אינטואטיבית עם הצבעוניות הנגזרת מהבדים שבנמצא. התוצאה נראית כמו ציור נאיבי מחד, בזכות הצבעוניות. מאידך, לא ניתן להתעלם מהדימויים עצמם, אשר נושאים בחובם משהו "שחור" ומפלצתי. אולי מרמזות הדמויות, כמו השימוש בגומי השחור (הפנימיות), על כך שהפסולת אשר עולה על גדותיה, היא מפלצת אשר תכלה את המין האנושי. אוחיון עצמו טוען שהחיבור לפסולת הוא ממקום של "יש בנמצא". כפי שאמר לי: "בתור אמן, חומר הגלם (הפסולת) זמין עבורי, זה מאפשר לי חופש ונוחות". בילדותו גר במעלות, ואחד מזכרונות הילדות שלו הוא, טיולים ביערות, בהם נהג לפסל באבני גיר לחות, שהיו בנמצא, לאחר הגשם.

צבעוניות הנגזרת ממיחדוש הבדים



השיחה עם אוחיון היתה אחת המאתגרות שהיו לי. שפת הדיבור שלו מרובה במילים בעלות אסוציאציה מאוד אישית, ותוך שאני מנסה לעקוב אחריהן, אוחיון זורק אותי מנושא נושא במהירות האור. שאלתי אותו על כך, על המהירות הזו, ובאופן טבעי הגענו לדבר על עידן הפייסבוק, עודף המידע, המהירות שהכל קורה. הוא נזכר בשכן שלו. פעם הם היו יושבים לקפה של נחת בגינה. היום שניהם נשאבו לקצב המהיר והלא מוצדק של החיים, מתגעגעים לרגעי הקסם האבודים. לדבריו, היום אנשים תוחמים פגישה בזמן ומשום כך, "מפסידים את האדם" העומד מולם. הכל זז מהר, גם הרעיונות באים מהר. להשקפתו, דווקא דרך עבודה קהילתית, מחזירים חלק מקסם ה"איטיות" של פעם. הוא מסכם זאת בצורה הבאה "נשרפתי! יש לי יותר מדי רעיונות, (אני) לא מספיק להגיד את כל מה שיש לי להגיד"

פנים יוצאות מהקיר, מחוץ לסטודיו


תוכלו לפגוש את ניר אוחיון פנים מול פנים, ביום שני הקרוב 17/03/2014 - יום המעשים הטובים (שנדחה בשבוע). הוא יהיה שם, יחד עם בריג'יט קרטיה באירוע "חיריה בעיר הגדולה".

כולם מוזמנים.


מרבית התמונות בפוסט לקוחות מדף הפייסבוק של ניר אוחיון.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...